Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

AZ ŐSZI FÁRADTSÁG

2017. 10. 25. 13:51:00
AZ ŐSZI FÁRADTSÁG
Ahogy elkezdenek rövidülni a nappalok, egyre jobban eluralkodhat rajtunk az őszi fáradtság. De mi áll ennek a hátterében?
Az őszi fáradtság okai nemcsak a rossz időjárásban keresendők, hanem több ezer éves életvezetési szokásokra vezethető vissza. Régen az ősz és a tél a visszavonulás, a pihenés időszaka volt. A mezőgazdasági munkák véget értek, az emberek úgymond „eltették” magukat tavaszra. E hosszantartó hagyomány következtében az emberi szervezetben ősszel a melatonin szintje enyhén megemelkedik - annak ellenére is, hogy manapság már mindenki ugyanolyan keményen dolgozik télen is, mint nyáron.

A MELATONIN
A tobozmirigy által termelt hormon, melatonin felel a cirkadián ritmus, azaz a „napi biológiai óra” fenntartásáért. A melatonin szintje az agyban akkor a legmagasabb, amikor a legmélyebben alszunk. Termelődését a fényhatások befolyásolják, este-éjjel a fény csökkenése serkenti a melatonin-termelést, így elálmosodunk, majd elalszunk. A reggel közeledtével a retinát egyre több fény éri, melynek hatására a tobozmirigy kevesebb melatonint termel, ezáltal felébredünk. Nem nehéz arra a következtetésre jutni, hogy a borongós, esős őszi idő, valamint a rövidebb nappalok hozzátesznek ehhez a hatáshoz.

MIT TEHETÜNK ELLENE?
Együnk sok gyümölcsöt!
A friss gyümölcsök nemcsak vitaminokban és tápanyagokban, hanem gyümölcscukorban is gazdagok. A gyümölcscukor, azaz a fruktóz plusz energiát ad, így egy alma, vagy egy fürt szőlő elfogyasztása elegendő energiát biztosít a következő pár órára, és jótékony hatással lehet közérzetünkre is.

Helyettesítsük a kávét!
A kávé koffeintartalma gyors segítséget nyújthat a mindennapi élet során, azonban számos nem kívánt hatással is rendelkezik. A rendszeres koffeinfogyasztás hozzászokáshoz vezet, a szervezet számára idővel nagyobb mennyiségű koffeinbevitel szükséges ugyanannak a hatásnak az eléréséhez. Kutatások bizonyítják, hogy azok, akik napi szinten fogyasztanak koffeint, különösen, akik a délutáni és esti órákban is isznak kávét, nagyobb eséllyel töltik éjszakáikat a felületes alvással - nem pihenik ki magukat megfelelően, fáradtan és lehangoltan ébrednek, következésképpen még több kávét igényelnek.
Próbáljuk meg a kávét egyéb élénkítő hatású étellel, vagy itallal helyettesíteni, mint például a gyümölcsök, a méz, vagy a ginzeng.

Pótoljuk a D-vitamint!
D-vitamin a szervezetben fény hatására a bőrben képződik. Ősszel és télen a kevesebb napsütés, illetve a melegebb ruházat miatt kevesebb D-vitaminhoz jutunk, melynek legjellemzőbb tünete a szánni nem akaró álmosság és fáradtság. Fogyasszunk D-vitaminban gazdag ételeket, mint például a hal, olajos magvak, tojás, tejtermékek és a gomba. Étrendünket kiegészíthetjük D-vitamint tartalmazó készítményekkel is.

Töltsünk minél több időt a szabadban!
A természetben töltött idő nemcsak testmozgásnak kiváló, de általa feltöltődhetünk és kiszakadhatunk a mindennapok monotonitásából. Ugyanakkor a friss levegő jótékony hatással van a szellemi teljesítőképességre. A megfelelő mennyiségű oxigén elengedhetetlen az agy működéséhez, a nem szellőztetett szoba szén-dioxidban dús levegője éppen ezért álmosítóan hat szervezetünkre. Ha elfoglaltságaink miatt éppen nem engedhetünk meg magunknak egy félórás sétát sem, akkor sokat segíthet a szoba alapos szellőztetése.

Sportoljunk többet!
Érthető, hogy fáradtan és leverten sokkal nehezebben vesszük rá magunkat a testmozgásra. A sport viszont számos jótékony hatással rendelkezik: az egészségmegőrzés mellett jobb alvást biztosít, és feszültségoldásra is kiváló.
Tartalomhoz tartozó címkék: ősz vitaminok fáradtság